20.6.11

INHAALPLAATJES

Een tijdje de blog voor de blog gelaten, dus nu een kleine inhaalslag d.m.v. voornamelijk plaatjes. Mocht je echt het fijne van een gebeurtenis willen weten, moet je er maar naar vragen..........we maken het interactief :-)

Begin mei was de sneeuw voornamelijk bezig weg te smelten. Net als in Nederland was het hier prachtig en vooral warm weer. Sanne en ik waren samen een dagje vrij dus droegen we de skies eerst 600 hoogtemeter naar boven en bonden ze onder daar waar de sneeuw begon. Een heerlijke en prachtige tocht naar Mjelvafjellet in onze 'voortuin'.
............daar waar de sneeuw begon.
de bergschoenen hangen we te drogen in de boom en verruilen ze voor skischoenen.
Prachtig weer in een ook prachtige omgeving.
uitzicht naar Trolltindane, Romsdalshorn en Vengetind.
Groot contrast tussen het diepe romsdal wat uitmondt in het fjord en de sneeuwtop waar wij ons bevinden.

Het turmålseizoen (tochtdoel) is weer van start gegaan. Freeke speelt bij een vriendinnetje en Sjoerdje, Sanne en ik kiezen op deze warme dag voor een relaxt tochtje naar Knutsetra, een hutje in Isterdalen onder de Trollstigen.
klaar om te vertrekken, trots met haar eigen rugzak.
Sanne en Sjoerdje bestuderen de planten. Zal wel weer een vlinder zijn....... afleiding is belangrijk voor wandelen met kinderen, anders is het alleen maar doorstappen.
Af en toe een boldertje op een toevallige steen.
eindelijk mocht ze haar zelf gedragen eten en drinken gebruiken.
vanuit Isterdalen waan je je soms in de Italiaanse dolomiten, zeker als het zonnetje ook zo brandt.

De sneeuw is ondertussen zover weggesmolten dat skieen de moeite niet meer is. Gedeeltelijk op sneeuwschoenen klim ik op een mooie dag over Lille Klauva naar de grote broer Store Klauva. Zo kort in je achtertuin sta je in mega alpienterrein met rotsgraten en gletschers. Hoe anders ziet (voor mij) het paradijs er uit?
ff plakken en knippen maar dan zien jullie het panorama zoals het is. Iets minder overweldigend dan......
TJa....ijdel...
hier zie je mooi kirketaket 'en profil'. Dan begrijp je dat deze berg geschapen is om vanaf te skieen.
vanaf hier zie je mooi het verloop van de hesteskotraversen (hoefijzertraverse)Een tocht die Sanne en ik graag deze zomer nog willen maken waarbij je alle toppen en graten overgaat. Hiervoor hebben we een dag lang licht, mooi weer en kinderoppas nodig. Wie biedt?
hier loop ik precies op het zadel tussen de kleine en de grote klauva.
deze steile graat moet je eerst af klauteren/glijden om er voor de terugweg weer omhoog te ploeteren.

Christel en Filip, vrienden van ons geven een tuinfeest omdat het lente is. De weergoden lijken niet mee te werken en gooien alleen maar water naar beneden. Gelukkig wordt het 's avonds droog, maar toch wel fris. Gezellig met z'n allen om een vuurtje en luisteren naar iedereen zijn muziek die vanuit een oude volkswagenbus onze kant op gespeeld werd via Filip zijn 'spotify' mengpaneel.

ff warm worden met het voetbalspel was ook populair...
Filip voor de bus.

Een druilerige dag. Ik zou eigenlijk met iemand gaan klimmen maar alle rots is nat. Jammer want ik begin na het skieen wel behoorlijk veel zin in klimmen te krijgen. Dan kies ik maar een wandelingetje om de hartslag wat hoger te krijgen. De bedoeling is om kollen, een topje boven gjerdsetbygda op te lopen. Gaande weg zie ik Skarven, een skiberg die je normaal van de andere kant beklimt, en klim daar eerst nog op via de erg steile westkant. Toch nog een beetje klauteren om het nietklimmen te compenseren. Daarna loop ik over de bergrug door naar Kollen, mijn eigenlijke doel.uitzicht vanaf Skarven
uitzicht vanaf kollen naar eidsbygda en Rødven.

Jaaaaaaaaa! Sjoerdje kan fietsen zonder zijwieltjes. We zijn veel te laks geweest met oefenen. Daar waar Freeke al veel meters op haar loopfiets had gemaakt voordat ze op de fiets wegfietste (ook al heel snel voor haar leeftijd), maakt Sjoerdje een vliegende start. Die loopfiets kon haar niet zo boeien, dus af en toe geprobeert maar niet serieus. Die fiets zonder zijwielen, die moest het worden. En zo fietste ze vandaag slingerend weg op Freeke haar oude Decathlon fiets.
Trots! En zij niet alleen....
kijk'r gaan dan.

Ze wil niets liever dan fietsen. In Åndalsnes wordt een dag nadat ze zonder zijwieltjes fietst een fiets'wedstrijd' gehouden. 2 Jaar geleden reedt ze daar met haar driewieler en twee vingers in haar mond stapvoets naar publiek kijkend weg. Nu, ze wilde heel graag, staat ze zonder zijwieltjes voor de streep. Ik ren voor de zekerheid de ronde mee. Ze start goed weg. Eenmaal de bocht om is de stoeprand echt niet van plan 2 meter verderop te gaan liggen, waardoor Sjoerdje er bovenop knalt en languit plat gaat. Een brul, een schaafwond en met een verbeten gezicht wil ze door. Als bijna laatste komt ze over de streep, maar wel trots. Nu eerst even de EHBO zoeken om het een beetje schoon te maken :-(
de schaafwond(je)
Freeke doet ook mee. We hebben haar een beetje overgehaald want ze had niet echt zin. Ze starte als laatste in de groep met meer dan amateuristische fietsen en meerdere hadden wel hele snelle fietspakkies aan. Na twee ronden fietsen komt ze gewoon als vierde over de finish! Erg grappig, ze fietste bijna alle fietspakkies er vierkant uit :-) Niet dat de prestatie nu zo belangrijk is, maar ik vond het wel gaaf.

Het volgende weekend heeft Freeke een voetbaltoernooi 'Banditcup'. Tja, zo lekker als ze fietst zo......voetbalt ze. Maar het was wel leuk :-)
en allemaal een prijs natuurlijk.

Op zondag doen we het lekker rustig aan. Sanne en ik hebben een feestje gehad en de kinderen hebben ook genoeg voor hun kiezen gehad. We rijden naar Skiri, ons bouldergebiedje, en nemen staalborstels mee. Het fjellfestival (bergsportfestival wat ieder jaar in juli georganiseerd wordt) wil gaan kinderboulderen bij Skiri, dus gaan we proberen wat kinderboulders te poetsen. Mos, zand en takken verwijderen om klimbare rots tevoorschijn te krijgen. Na een half uurtje poetsen werden we lekgeprikt door 2cm grote muggen. Spullen pakken en wegwezen!
ijverig poetsen!
na het boulderpoetsen even op het strandje hangen. Zo zie je maar, we hebben zelfs zandstrand. Je moet het alleen even weten te vinden....

Gelukkig vinden Aslak en ik nog een avondje met mooi weer om naar Slettafossen (waterval met klimgebiedje)te rijden om wat routes te klimmen.

Dezelfde week heb ik nog een dag vrij. Ik wil graag skieen op de trollstigen, die bergpas is nu open en vanaf daar zijn er nog wat mooie skitochten te maken tot eind juni. Ik laat me door Aslak overhalen om toch te gaan klimmen en we kiezen voor wat klooien met nuts en friends (zelfklemmende zekeringen in de rots) op Hornaksla. Oef, da's wel weer even wat spannender dan boorhaken!
Aslak klimt op Hornaksla.
achter mijn klimrommel zie je de Trolltindane met de Trollveggen en -ryggen. Juwelen en brute uitdagingen voor klimmers en gewild foto-onderwerp bij toeristen.
en weer terug naar veilige bodem.....

Vrij onverwachts kregen we gezellig bezoek van Erika en Harm (mijn zus en zwager). Een mooie introductie in ons 'stekkie' is een wandeling naar Skåla. Vrij makkelijk loop je naar de top van waar je mooi uitzicht hebt over de ruige alpiene wereld en de vlakke fjorden en zelfs de oceaan is te zien.
uitblazen op de top.
een steil doorkijkje naar de fjord.

Harm fietst en loopt veel in Nederand/Belgie. Om zijn trening niet te laten stoppen zijn we 's avonds vaak een trimtochtje gaan maken. Hier zijn we op Nesaksla.700 Hoogtemeter binnen 2 kilometer afstand. Die hoogte geeft de looptrening toch een andere dimensie, toch Harm? :-)
bijna op de top
vlak bij de top met Åndalsnes en het fjord op de achtergrond.

Op een mooie zondag zijn we weer een turmål gelopen. In Innfjorden zijn we naar Svartbotnvatn gelopen. Een glooide boswandeling eindigd in een steil blokkenveld waarna je bij het mooie meertje uitkomt.
Sjoerdje klautert door het blokkenveld vlak voordat we het meerte kunnen zien.
de laatste steile loodjes....
Even uitpuffen bij het meertje. Nou ja uitpuffen. Bijna bij aankomst valt Sjoerdje in het water, dus hangen we haar broek te drogen aan de vishengel (die was toch kapot). En bij vertrek flikkert Freeke in het water. Zeiknat en een flinke bult/wond op haar scheenbeen :-(

Zo vlak voor de vakantie vindt van elke klub een afsluiting plaats. Dus we reizen van hot naar her om alle theater, dans, muziek, tocht, feest, enz. af te gaan.
Muziekafsluiting van Freeke. Blokfluitstukje....

Filip en ik vinden nog plotseling avondje om te boulderen. We spreken het al zeker een jaar af, maar nu is het er echt van gekomen....
Filip bouldert bij Fontebrauta.

Freeke heeft een turnwedstrijd in Ulsteinvik. Dit ligt op een eiland ten zuiden van Ålesund, zo'n 2,5 uur bij ons vandaan. Hier dichtbij ligt ook het vogeleiland Runde. Een klein eilandje met steile rotswanden recht de oceaan in. Veel zeevogels gebruiken deze rotsen om te broeden. Voornamelijk is Runde bekend door de Lunde een zeldzaam papagaaiduikertje.
Ons plan is ontstaan. We gaan met z'n allen naar de wedstrijd, huren een hutje en wandelen de volgende dag op Runde. Zo gezegd, zo gedaan.....
Sjoerdje mist balans op de balk...
oefening met bal
jaloers op mijn dochter, dit heb ik nooit gekund.....
Freeke is wel in balans.
en de afsprong.....
en een mooie medaille.....

ons uitzicht bij het hutje waar we de nacht doorbrengen.... Bijzonder landschap met allemaal heuvelige eilandjes en veel water.
Sjoerdje en Freeke spelen zich in slaap met hun verslavende DS-en.
Runde, het vogeleiland.
Goh, een vogel....
Sjoerdje is onze gids, maar kan nog niet goed lezen.... weet het dus even niet meer.
Als je goed zoekt zie je de vogels broeden in de loodrechte rotswand. Als je supergoed zoekt zie je misschien een papegaaiduikertje. Zeg even als je n'm ziet, want wij hebben ze niet gezien ;-)
Ja,kijk daar!
Zo zie je ze niet vaak.....alle vier!
Door de mist zien we plots de vuurtoren van Runde. Mysterieus gezicht! Een van de hutjes is een populaire DNT-hut waar je kunt overnachten. Volgende keer misschien.
weer terug naar de beschaving. Het weer wordt wat beter waardoor we wat meer van het eiland te zien krijgen.

2e pinksterdag hebben we lekker gerelaxed. 's Avonds ben ik met Aslak nog naar de voet van de Romsdalshorn gelopen waar we in de avondzon mooi zicht hebben op de route door de noordwand. Ook deze willen we graag deze zomer beklimmen. Dit gaat het klauteren voorbij, dus zullen we touwen moeten gebruiken...
imposant stukje rots.
Aslak bestudeert de route.

Een van de laatste schooldagen voor Freeke maken ze met de klas 's avonds een tochtje in Skorgedalen. Een grillfeestje in de bergen als afsluiting van de 3e klas.

Sjoerdje gaat als piraat naar de dansafluiting :-)
Angstaanjagend!
Alle zeerovers dansend op 'kapitein sabeltand'

Gister had Freeke een verjaardagsfeestje in Innfjorden. Da's bijna 20 min. van ons vandaan dus is Sjoerdje mee gegaan zodat Sjoerdje en ik ondertussen kunnen vissen.
nou ja, vissen. Ons princesje bekijkt het vanuit haar roze stoel :-) Er zijn slechtere plekken om te vissen (score:1 makreel en 1 koolvisje)

Alsof ik het aanvoelde... Nog even een foto genomen van de wolken die zich meer en meer verzamelen in de lucht. Ze zijn niet meer weggegaan. Het zeikt nu van de regen....al heel de dag :-(