1.4.13

PAASBEST

Pasen 2013 kenmerkt zich door het prachtige weer. Hoewel het nog best koud is schijnt de zon vollop en laten de wolken het meestal afweten. Aangezien pasen in Noorwegen even belangrijk is als kerst wordt er een hele schoolvakantie voor in het leven geroepen en gaat de gehele bevolking op de ski's. Aangezien wij daar ook niet vies van zijn mengen we ons gemakkelijk in deze traditie.

Ook paasstemming bij ons in huis, hoewel niet echte paasgordijnen zoals de Noren ze hier ook ophangen.

BARNASROMSDALSVINTER

In de zomer hebben we het norsk fjellfestival, oftewel bergfestival. En in de winter wordt dat dunnetjes overgedaan in het winterfestival. Voor de kinderen was de eerste zaterdag vol aktiviteiten zoals het meest populaire hondesleerijden.
Hier staan Eirin, Freeke, Ingvild en Sjoerdje te wachten op hun beurt om in de hondeslede mee te gaan.

Eirin en Freeke in de slee.

Vanwege ditzelfde winterfestival is er 's avonds een concert van 'Ogras'. Een deels lokale band die folkmuziek speelt. Filip speelt hier de drums en dus wel leuk om dit feestje bij te wonen. Kinderen overnachten bij vriendinnetjes dus we zetten het op een zuipen ;)
Dranghekken staan klaar, maar zoals we ondertussen gewend zijn blijft de histerische massa uit.

GALTÅTIND - LOFTSKARTIND TRAVERSE

Aangezien we dan toch tot de einde van de middag kinderloos zijn, kunnen we onverwachts er nog een skitocht uitpersen. Het is de avond er voor niet super laat geworden, en dat zuipen kunnen ook niks meer van. Dus op tijd waren we op pad in het mooie weer naar Galtåtind.
Galtåtind omhoog was knalhard en dus niet lekker skieen. Dan maar van de nood een deugd maken en de traverse over de graat naar Loftskartind maken. In de tussentijd kan de zon de flank van Loftskartind opwarme zodat die goed te skieen is. En wij genieten van de tocht en het uitzicht. Hier begint Sanne aan de deels smalle graat. De skies gaan op de rugzak omdat het te lastig terrein is om op de ski's te doen.

Sommige stukjes is het balancere op een voetenbrede sneeuwgraat. Gelukkig is de sneeuw goed.

Een terugblik naar de top van Galtåtind.

Vanaf de graat een prachtig uitzicht over de Romsdalsfjellet en beneden ons dorpje Isfjorden.

Hier kijken we terug naar de top van Loftskartind waar drie andere skieers achter ons aan komen. Wij klikken de ski's onder en suizen door heerlijk opgewarmde lentesneeuw naar beneden.

Doordat het nog steeds vrij koud is, houdt ook de ijsbaan goed. En daar wordt nog steeds dankbaar gebruik van gemaakt.
Eirin, Sigurd, Markus en Freeke spelen ijshockey

aaaaah, en er is er eentje die niet mee mag doen..... rara wie is dat?

De volgende dag is het twijfelachtig weer. Samen met de kinderen ga ik skieen in het skiegebiedje Skorgedalen en Sanne gaat vanaf diezelfde parkeerplaats een skitocht naar Smørbotntind maken.
Wie denkt in de pasen een top voor zich alleen te hebben, komt bedrogen uit. Normaal tref je 1 hooguit twee mensen op de top (vaker og geen). Nu hele volksstammen. Gewoon niet leuk meer. Hier komt Sanne aan op de top van Smørbotntind en is niet de enige.......

FATTIG OG RIK (arm en rijk)

Voor veel mensen uit Innfjorden (een dorpje verderop) en mensen die een hut op Bøstølen hebben, is het traditie op goede vrijdag op de langrennski's naar Fattig og Rik te gaan en daar onder het genot van koffie en gebak en/of brood met worst te kosen (gezellig samen zijn). 'Fattig og Rik' is een berghut aan een meertje. Gjermund en Magnhild nodigde ons uit om met hun mee te gaan. Eerst moesten we een aantal kilometers op de ski's naar hun hut om daarna nog meer kilometers te maken naar de Fattig og Rik hut. Heen ging het allemaal bergop, terug gelukkig wat sneller......
Freeke vertrekt vol goede moed.

Sanne en Sjoerdje hebben er ook de vaart in!

Bøstølen een prachtig dal waar ontzettend veel hutten liggen. Een mooie mix van oude en nieuwe hutten tussen kolossen van bergen.

Na de Familie Vik-Husøy opgepikt te hebben van de hut zetten we door naar Fattig og Rik. Hier nemen Sjoerdje en Anna het voortouw.

Fattig og Rik is in zicht, en er zijn al heel wat mensen die de hut al gevonden hebben.

We eten en drinken gezellig in de heerlijke zon. De kinderen graven sneeuwtunnels en hebben veel lol. Het heeft bijna wat weg van een stranddagje.

Kijk nou! Die mist wat.....

Op de terugweg mist Sjoerdje naast haar tanden ook de motivatie om het hele eind naar de auto op de ski's te doen. In de tussentijd verveeld Freeke zich wat en gaat dan maar hartjes door de sneeuw lopen.....

ISFJORDEN SKARVEN MET FREEKE

In de laatste blog was al te lezen dat Freeke de smaak te pakken heeft van de topturen op ski's. Zaterdag vroeg ze of er een berg was die te doen was, maar wat hoger en langer dan de laatste die ze gedaan had. Ik stelde voor om Isfjorden Skarven op te gaan. Ze was zwaar gemotiveerd en ging de uitdaging aan!

Na een vermoeiende klim is eindelijk de top van Skarven in zicht. Zodra we uit de flank op de bergrug komen, ruitkt Freeke de top en sprint bijna verder. Wat een energie!

Super trots en voldaan!

Hier skiet Freeke de eerste meters vanaf de top naar beneden genietend van haar prestatie en het prachtige uitzicht.

Super blij is ze. En al dat skieen wat ze doet, betaald zich nu terug. Gigantisch imponerend om Freeke door de diepe sneeuw te zien skieen als of het niets is.

LENTE

Vandaag, 1 april, wederom...saai.... weer geskied. Agnes, een vriendinnetje van Sjoerdje, was mee en vertelde dat de eerste lammetjes al geboren zijn op hun boerderij. Die moesten we wel even bekijken natuurlijk!